Thursday, October 10, 2013

jika mahu lihat bagaimana keadaan iman seseorang, lihatlah bagaimana keadaan dia apabila menerima teguran.

sape pernah tgk kiamat dah dekat? full of message yet entrtaining movie i might say. but the one part that really give impact kt i is msa the guy have to find wut is the meaning of ilmu ikhlas.
yup. ikhlas.
ok. the climax of one argument was when ke ikhlasan seseorg bein questioned (ehjap. pls note that im not talking about the movie anymore ok?)
ikhlas for me is when kita tlg org buat sesuatu tanpa mengharapkn balasan dan kerana Allah taala. true. kita slalu tlg org. tapi adakah kita mengharapkan sesuatu in return?
kita slalu fikirkan yang kita adalah terbaik, terikhlas tapi adakah kita? ikhlas kerja. boleh kita sukat keikhlasan kita? adakah dengan menyatakn kita ikhlas itu brmksd yg kita benarbenar ikhlas?
tepuk dada tnylah iman.
some say.. kalau nk tgk org tu ikhlas ke tak, tgu sampai u tak bersetuju tentang sesuatu perkara dengan org tu. kalau dia mula ungkit.. dah berapa hari kerja la, ungkit sal tlg itu ini la..rasanya boleh nmpk lah kot cane?
being me, i just do wutever i feel right. n i truly believe, Allah suka orang yang memudahkan urusan orang lain.
im going to keep on doing what im doing..

Nabi sebut : " Tidak halal bagi seorang muslim tidak bertegur spa kepada saudaranya lebih dari tiga hari, maka jika telah berlalu tiga hari itu, hendaklah dia bertemu dengannya dan memberi salam kepadanya. Jika saudaranya menjawabsalamnya, maka kedua-duanya akan sama-sama memperoleh pahala. Jika dia tidak menjawab salamnya, nescaya dia akan menanggung dosanya sedangkan yang memberi salam itu sudah terlepas dari dosa tidak bertegur sapa itu" ( Riwayat Abu Daud , riwayat dari abu daud ini dhoif tetapi terdapat riwayat sohih dari al-bukhari )

masuk offce bagi salam hari-hari tu kira ok la kan? :D

sy mengaku sy salah. n im goin to seek fr ur frgiveness. regardless apa yg buat u terasa. atau ada kata  yg sy ckp.. atau perbuatan saya yang mencaci maki....(eh caci maki? ha?betul ke ada caci maki niiiiiiii? cuba ingat balik? pandaipandai lah kalau itu fitnah yek?) :))
maaf. if klo aku questioned keikhlasan ko, after ko ckp ko penat kerja 3 hari.
maaf. if aku ada nyusahkan ko kat manamana.
maaf. if mulut manis aku ni ada sakitkan hati ko atau mengundang ketidakpuasan hati ko ok?. sumpah. im just trying to do my job.
maaf. im not a kind of person tidak akan cakap sesuatu yg aku fikir salah just because aku terhutang budi dengan ko. bila sesuatu itu adalah salah atau tak perlu diungkit, aku akan cakap.
maaf. if aku ni byk berckp dengan mulut manis aku dari buat kerja.
maaf. kalau aku tak cukup jalankan tugas aku.
maaf. kalau aku ni tak pernah sumbangkan apaapa dalam kerja aku.
maaf. klo aku nmpk mcm buatbuat tahu. mcm brlagak. the truth is, aku prlu keraskn suara aku untuk gain attention. klo tak org tak akan dengar apa yang aku ckp. sbb suara aku macam tu.
maaf aku tak boleh nk mintak maaf personally atau facetoface. sebab aku tahu wut kind of reaction yg aku akan dapat if i do so. pls note that, status kt ym ko tu tak melambangkan apaapa pun. really. just goin to show what kind of person u are. remember, org tak balas, tak bermakna ko betul. atau org lain mengaku salah.

learn to accept critisism. learn to admit our weaknesess. kita tak selalunya betul.
kalau tak.. tidaklah habib ali zainal abidin cakap, jika mahu lihat bagaimana keadaan iman seseorang, lihatlah bagaimana keadaan dia apabila menerima teguran.
and of cause. i pun salah. saya hilang sabar bila.. nvrmind. malas nak ungkit lagi.
kita tak sempurna. kadangkadang kena terima teguran. kena terima pandangan. jangan anggap kita selalu betul. jangan anggap kita yang bagus.

ya ya. saya pun sama jugak and im learning too. dan apa yg saya tulis adalah untuk menambahbaik diri sendiri juga. insyaAllah.

No comments:

Post a Comment